Snídaně je příliš důležitá na to, aby se vynechávala. Proč malé děti potřebují zdravou snídani a jak ji připravit?

Mami, co bude k snídani?

Společná snídaně je nejen spousta zábavy, ale především nejlepší způsob, jak začít den. Spolu s ní totiž malým strávníkům servírujete také důležité živiny, které potřebují pro svůj růst. Tím, že si uděláte čas na zdravou rodinnou snídani, přirozeně předáváte dobré stravovací návyky už od malička.

České děti často snídají pečivo se sýrem, máslem či šunkou nebo sladké pečivo jako jsou vánočky, koláče či sušenky. Tyto pekařské výrobky však obsahují v naprosté většině příliš mnoho cukru a kuchyňské soli či nevhodné tuky v náplních.

Tip na zdravou snídani pro den plný objevů

Součástí vyvážené snídaně by měly být především obilniny, protože jsou bohatým zdrojem sacharidů. Ty vaše batole potřebuje pro dostatek energie do začátku aktivního dne. Zároveň obilniny obsahují vitamíny skupiny B, železo a zinek a přitom mají nízký obsah sodíku a cukru.

Ideální snídaní pro den plný objevů je proto obilná kaše - doplněná ovocem, slazená medem a zpestřená křupinkami. Taková dobrota je pro děti zážitkem a zároveň zdravým startem pro nová dobrodružství. Po vydatné snídani mají navíc děti menší chuť na nezdravé mlsání v průběhu dne.1

1 Rampersaud a kol. (2005) JAMA. 105: 743-760

Tipy na zdravou snídani

  • Snídaně může být zábava! Naservírujte svému dítěti kašičku, která výborně chutná, ale také krásně vypadá. Co třeba namalovat na kaši obličej? Oči udělejte z malin, pusu z banánu, nos a tváře namalujte ovocnou přesnídávkou. Fantazii se meze nekladou!
  • Na ozdobení můžete použít i dětské sušenky, kukuřičné lupínky, bílý jogurt nebo kakao.
  • Běžné snídaňové cereálie nejsou pro děti vhodné. Kvůli přidanému cukru a soli se jim proto raději vyhněte.
  • Pouze bílkoviny ke snídani nestačí. Do mlíčka či bílého jogurtu proto přidejte i cereálie pro batolata, jako třeba batolecí müsli s ovocem.
  • S pečivem opatrně. Děťátko by nemělo sníst více než 2 g soli denně. Například jeden klasický rohlík obsahuje přibližně 0,55 g a krajíc chleba až 0,95 g soli. A takový jeden rohlík s dvěma plátky šunky už vyčerpá doporučenou dávku soli v jídelníčku batolete na celý den. Celozrnnému pečivu se kvůli drobným zrníčkům vyhněte. Dítě by je mohlo vdechnout.