Váha v těhotenství je pro některé maminky horké téma. Kolik je ještě normální a kolik už je moc? Existuje vůbec moc? Vypočítejte si své BMI.

Důležitou věcí v těhotenství je, abyste se snažila udržet rovnováhu mezi tím, kolik je vhodné přibrat, abyste byla vy i vaše děťátko v pořádku, a zbytečným nabíráním kilogramů. Pokud bude váhový přírůstek výrazný, mohou hrozit komplikace vám i vašemu miminku. Pokud si děláte starosti s tím, kolik vážíte, a chtěla byste se o tom s někým poradit, promluvte si se svým lékařem, nebo nám napište o pár speciálních typů ohledně zdravého stravování.

Kolik kilogramů bych měla přibrat v těhotenství?

Počet kilogramů, které byste měla přibrat v těhotenství je zcela individuální, ale vychází z předpokladu, že již před těhotenstvím by vaše váha měla být optimální. Ženy, které trpí nadváhu či přímo obezitou by měly před těhotenstvím svoji váhu zredukovat, aby se vyhnuly možným komplikacím v průběhu jejich těhotenství.

Pokud netrpíte nadváhou, ani podváhou, pak je běžný přírůstek 12 - 15 kilogramů za těhotenství.

Optimální váha v těhotenství

Pokud se tak nestane, pak jejich váhový přírůstek nebývá příliš výrazný, zhruba do 10 kilogramů. Pokud naopak máte podváhu, pak je také dobré si váhu optimalizovat už před otěhotněním, pokud se nezdaří, přírůstek v těhotenství je pak výraznější, zhruba kolem 15- 18 kilogramů. Pokud nevíte, jestli máte na začátku těhotenství váhu ideální nebo ne, můžete si spočítat vaše BMI - Body Mass Index: 

BMI = vaše váha v kilogramech vydělená vaší výškou v metrech na druhou  
(BMI = váha v kg / výška v metrech²)

Měříte-li například 172 cm a vážíte-li 68 kilogramů, váš výpočet vypadá následovně:  
BMI = 68/(1,72*1,72) = 68/2,9584 = 22,98  
Vaše orientační BMI je tedy 22,98

Body Mass Index (BMI)

20 a méně - podváha

20 – 26 – ideální váha

26 a více - nadváha

Je bezpečné v těhotenství hubnout?

Jedním slovem – NE! Je pravda, že s nadváhou se zvyšuje i riziko komplikací, jako například vysoký krevní tlak, těhotenská cukrovka či předčasný porod. To ovšem rozhodně neznamená, že byste v těhotenství měla uvažovat o hubnutí. Redukce váhy je naprosto nevhodná ve všech fázích těhotenství.

Pokud trpíte nadváhou, pak je ideální snížit svou váhu ještě předtím, než otěhotníte. Když budete držet dietu jako těhotná, jediné, čeho docílíte, může být menší porodní váha vašeho děťátka a zvýšené riziko komplikací.

Když se vám do těla nebudou dostávat důležité živiny, mohla byste svému děťátku upřít zdravý a šťastný start do života. Ani v průběhu kojení není dobré držet redukční diety, zařaďte raději do svého denního programu pohybovou aktivitu a vyváženou stravu.

Podváha v těhotenství

podváha v těhotenství může být příčinou problémů, takže pokud je to váš případ, měla byste se ještě před otěhotněním snažit přibrat na normální váhu. Pokud jste už otěhotněla, promluvte si s lékařem o způsobu, jak pomocí zdravého stravování dosáhnete dostatečného váhového přírůstku. 

Váhový přírůstek je důležité sledovat v rámci těhotenských poraden u lékaře z toho důvodu, protože i skryté otoky, které mohou prozradit hrozící komplikaci, se projevují výrazným přírůstkem váhy v krátkém období. Aby byly hodnoty porovnatelné, snažte se vážit na jedné váze, ráno a maximálně ve spodním prádle.